Verjünk gyökeret létünk forrásában!

A nagyböjt az elcsendesedés, az elmélyülés és az ima ideje, amikor különösen fontos, hogy lelkünket Isten felé fordítsuk. (Nagyböjti sorozatunk II. része.) Jeges Mirjam kármelita nővér írása.

A világban minden visszafordíthatatlan, de Isten országában nincsen végleges bukás. (Nagyböjti sorozatunk V. része.)
A bűnbocsánat szentsége egy misztikus kapu, amelyet Jézus Krisztus, az Isten Báránya, vére által nyitott meg számunkra. Amikor a kereszten kilehelte a lelkét, az örökkévalóság tüzébe hullott minden emberi bűn, és az ő szentséges sebeiből fakadó irgalmas szeretet áthidalta a szakadékot ember és Isten között.
„Igen, a mi bűneinkért szúrták át, a mi gonoszságainkért törték össze; a mi békességünkért érte utol a büntetés, az ő sebei szereztek nekünk gyógyulást.”
A bűnbánat és bűnbocsánat titka mélyen összefonódik a gyónással, ugyanis ebben a szent érintkezésben Isten és ember között ténylegesen megtapasztalhatjuk, hogy a Golgota időtlenné válik – hogy Jézus kereszthalála és feltámadása nemcsak egy történelmi esemény, hanem örökkévaló, minden korban érvényes valóság. A gyóntatófülke homályában, a felkent pap színe előtt a vérrel írt isteni megbocsátás személyessé, kézzelfoghatóvá lesz.
A gyónás nem csupán morális megtisztulást vagy a lelki terheink lerakását jelenti, hanem egyben belépést is egy titokzatos áramlásba, amely az örök isteni szeretetből fakad.
A bűn ugyanis egy olyan seb az ember lelkén, ami elzárja őt a kegyelem forrásától,
és csakis a feloldozás, vagyis az isteni gyógyítás cselekedete képes helyreállítani azt a megszentelő kegyelmet, amely visszakapcsolja a lelket a mennyei rendbe.
A gyóntatópap emberi szavain át maga Krisztus nyilatkoztatja ki: megbocsáttattak bűneid. Ez a mondat újjáteremt. Az a pillanat, amikor a bűnbánó lélek meghallja a feloldozás szavait, olyan, mint amikor a halott Lázár meghallja Krisztus szavát, és kilép a sírból. „Oldjátok fel, és hagyjátok elmenni.” Vagy ahogy Vianney Szent János fogalmazta meg: „Amikor a pap megadja a feloldozást, egyetlen dologra kell gondolnunk: hogy
a Jóisten vére ömlik át a lelkünkön, hogy megmossa, megtisztítsa és olyan ragyogóvá tegye, mint a keresztség után volt.”
A gyónás titka azonban nem csak abban áll, hogy a bűn eltörlődik, hanem abban is, hogy ennek a misztikus találkozásnak a hatására megkezdődik egy belső átalakulás, amelynek során a lélek leveti régi önmagát és felölti Krisztus világosságát. Jól jegyezzük meg: a valódi bűnbánat nem egyszerűen a bűnök felsorolása, hanem a szív mélyének megnyílása – az isteni tekintet előtt való teljes feltárulkozás. S ennek párjaként a feloldozás sem pusztán a bűn eltörlése, hanem
egyfajta beavatás a kegyelem titkába.
Aki őszinte szívvel gyón, az megízleli az újrakezdés misztériumát. A világban minden visszafordíthatatlan, de Isten országában nincs végleges bukás. Mert ahol az ember elbukik, ott Krisztus felemel. Ahol az ember vétkezik, ott az isteni irgalom kiontott vérként árad. És ahol a lélek megtér, ott az angyalok örömtáncot járnak a mennyben, mert az elveszett bárány visszatért a nyájhoz, vagy – ahogy a múlt heti evangéliumban is hallottuk – ünnepel az egész háznép, mert a tékozló fiú hazatért az atyai házba.
„Mondom nektek, így fognak örülni az Isten angyalai egyetlen megtérő bűnösnek.”
A szentgyónásban tehát az isteni jelenlét át is formál. Olyan, mint a tűz, amely elégeti a salakot, de közben megtisztítja az aranyat. A remény ígérete ez, a mennyei világba való belépés kapuja. A gyónás után a lélek új irányba indul, hiszen aki valóban megbánja bűneit, többé nem kíván visszatérni a régi utakra.
És így válik a bűnbánat és bűnbocsánat egyszeri cselekedet és aktus helyett folyamatos isteni művé.
Hinnünk kell a megbocsátás kegyelmében – a nagyböjti készület idején kérjük a Szentlelket, hogy ennek valósága ne csak az elménkben szülessen meg, hanem hatoljon le a szívünk legmélyéig! Amilyen gyakran csak lehet, tartsunk bűnbánatot és járuljunk szentgyónáshoz;
ne rettentsen vissza minket az se, hogy a bűn emléke megmarad. Az már nem ugyanaz.
Krisztus feltámadt testén is ott maradtak a szent sebek, ám ezek már nem fájdalmat, hanem győzelmet hirdettek. Így a gyónás által a mi lelki sebeink is átalakulhatnak az isteni irgalom és a szeretet hordozóivá.
***
Ezt is ajánljuk a témában
A nagyböjt az elcsendesedés, az elmélyülés és az ima ideje, amikor különösen fontos, hogy lelkünket Isten felé fordítsuk. (Nagyböjti sorozatunk II. része.) Jeges Mirjam kármelita nővér írása.
Ezt is ajánljuk a témában
Az erények modern és posztmodern karneváljára nem „hívták meg” az alázatot. Hogy miért? Mert ezen a részeg mulatságon csak a gőg által megrontott erények vehetnek részt. (Nagyböjti sorozatunk IV. része.) Czopf Áron esszéje.
Ezt is ajánljuk a témában
Persze nem az erdőről volt és van szó, hanem magamról. Nem az erdőt érzem majd nyomasztónak, hanem magamat. (Nagyböjti sorozatunk III. része.) Győrffy Ákos írása.
(Nyitókép: R.J. / Mandiner)
Ezt is ajánljuk a témában
Fontos, hogy ezeket a jeleket ne önmagukban szemléljük. Nem a víz vagy a hely a lényeg, hanem az, akire mutat: Krisztus. Interjúnk.